EN
Média Řidič usmrtil v Praze chlapce a ujel: čistokrevný příklad agresivity, říká dopravní expert

Řidič usmrtil v Praze chlapce a ujel: čistokrevný příklad agresivity, říká dopravní expert

Život mladého muže vyhasl 2. 11. v centru Prahy. Chtěl přejít ze zastávky Štěpánská na druhou stranu přes tramvajové koleje, když na ně vjel mladý řidič a srazil ho. Muže se oživit nepodařilo. Auto z místa nehody ujelo, řidič se kolem jedenácté večer přihlásil na policii. Co ho k takovému chování mohlo vést, vysvětlil pro Blesk dopravní expert Roman Budský.

Chtěl jen přejít na druhou stranu ulice, nikdy tam však nedošel. Mladý chodec zemřel v úterý večer poté, co ho v Ječné ulici srazil bezohledný řidič. Ten navíc z místa nehody hned ujel, jeho auto se podařilo ještě týž večer dohledat a chvíli nato, kolem jedenácté večer, se na policii přihlásil i 20letý muž s tím, že auto řídil on. Mladíka policisté zadrželi a podali státnímu zástupci podnět na jeho vzetí do vazby.

Svědci události uvedli, že v místě byla v době večerní dopravní špičky zácpa. Muž, který toyotu ve směru z Ječné nahoru na náměstí I. P. Pavlova řídil, si chtěl podle nich zřejmě zkrátit čas strávený na cestě a vysokou rychlostí vjel na tramvajové koleje, kde neměl co dělat. Tam se střetl s chodcem a ujel pryč. Případem se zabývají policisté, muž je podezřelý z trestného činu usmrcení z nedbalosti a neposkytnutí pomoci, za mřížemi může strávit až šest let.

„Podle mého názoru se jednalo o čistokrevný příklad agresivního chování na silnici. To ostatně potvrzuje jedna z celosvětově akceptovaných definic, totiž že agresivní chování v silniční dopravě lze definovat jako úmyslné chování, jež zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody nebo konfliktu mezi účastníky silničního provozu a jehož příčinou je zlost či pocit nepřátelství, případně netrpělivost nebo snaha o úsporu času,“ popsal pro Blesk dopravní expert Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Podle něj jsou nejrizikovější skupinou účastníků silničního provozu právě jedinci ve věku od 15 do 30 let. „V Česku zemře na milion mladých lidí v daném věku při dopravních nehodách průměrně 129 mužů a 29 žen. Zhruba dvě třetiny mladých umírají jako řidiči motorových vozidel,“ uvedl Budský. „Mladí řidiči jsou nebezpečím nejen pro sebe samé, ale i pro ostatní. Na jednoho mrtvého mladého šoféra totiž připadá 1,6 osoby, která zahynula po kolizi s jím řízeným vozidlem,“ dodal.

Proč se na počtu usmrcených takovou měrou podílejí právě mladí lidé? Podle Budského jsou příčinou především osobní nezralost, rizikový životní styl i nezkušenost. „Současný systém výuky a výcviku v autoškolách je primárně orientován na předávání znalostí příslušných právních norem a zvládání základních praktických dovedností při ovládání vozidla. To již dávno neodpovídá moderním trendům přípravy nových řidičů, neboť nejsou dostatečně zohledněna specifika a osobnostní nevyzrálost mladých řidičů, jejich schopnost předvídat rizika, volit strategii jízdy adekvátní jejich řidičským dovednostem. Je třeba pracovat i s psyché mladých řidičů,“ myslí si Budský. Řešením by podle něj mohl být tzv. řidičský průkaz na zkoušku.

Článek byl převzat z deníku Blesk: zdroj zde.

Kontaktní osoba

Bc. Roman Budský, BA (Hons), MBA
roman.budsky@vize0.cz

Platforma VIZE 0, z.ú.
Pobřežní 665/21, Karlín, 186 00 Praha 8
IČ: 075 34 663
Ústav, neplátce DPH