Nevyjíždějte dříve, než odstraníte led a sníh z čelního skla a ostatních oken vozidla
Je dobré mít na paměti, že žádná cesta není dost krátká na to, aby během ní nemohlo dojít k nehodě. I před jízdou na krátkou vzdálenost je třeba důkladně očistit skla vozidla, pamatovat je třeba i na čistotu jeho osvětlení. Pozor také na vnitřní opocení oken.
Svou cestu si naplánujte. Pokud je špatná předpověď počasí, nevyjíždějte
Rozhodně se nejedná o projev ustrašenosti či přiznání řidičské nedozrálosti. Za extrémně špatného počasí vás na silnici nečeká nic příjemného. Navíc můžete doplatit na jezdeckou chybu někoho jiného. „Riziko nehody na zledovatělé silnici je až 2,5x vyšší než za sucha,“ upřesňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Čeká vás dlouhá cesta? Dělejte pravidelné přestávky, unavený řidič zbytečně riskuje
Únava vede ke snížení pozornosti, prodlužuje reakční doby, zhoršuje paměť a úroveň zpracovávání informací, má negativní vliv na koordinaci provádění příslušných úkonů. Její vliv je srovnatelný s působením alkoholu ve výši až jednoho promile v krvi. To s sebou nese až sedminásobně vyšší pravděpodobnost účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě. Únava se významně podepisuje na statistikách dopravní nehodovosti. Má na svědomí až 10 % všech dopravních nehod, na dálnicích se jedná až o 20% podíl.
Budete o svátcích cestovat daleko? Podobně se rozhodly tisíce dalších řidičů. Počítejte s možným zdržením a vyčleňte si časovou rezervu
Vyjeďte s dostatečnou časovou rezervou. Za špatného počasí se rozhodně nesnažte dohánět čas. Na mokrých silnicích se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát. „Nenechte se vyprovokovat agresivním chováním některého z motorizovaných kolegů. Mohlo by to být nebezpečné i pro vás. Agresivita se podepisuje na vzniku 40 % smrtelných nehod,“ uvádí Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Silnice namrzají dříve, než teploměr ve vašem automobilu oznámí vnější teplotu nula stupňů Celsia - pamatujte na to
Voda sice mrzne pod bodem mrazu, ale s námrazou se můžeme setkat už při teplotách vzduchu kolem +3 stupňů. Povrch země totiž může být výrazně chladnější. Řidič zpravidla bývá upozorněn již na pokles vnější teploty pod plus čtyři stupně. Oprávněně.
Brzdná dráha na sněhu a ledu může být až 10x delší než na suché vozovce
V okamžiku, kdy na suchu právě zastavíme, pojedeme na náledí téměř nezměněnou rychlostí. Na pneumatikách sjetých na zákonné minimum narůstá brzdná dráha o polovinu. U některých modelů plášťů pak je třeba přičíst ještě jednu třetinu. Na zimní silnici se spěch nevyplácí.
Silničním sypačům udělejte místo. Nepředjíždějte je a ani nepodjíždějte
Řidič sypače má plné ruce práce s řízením svého vozidla a prováděním údržby zasněžené či namrzlé silnice. Nemá tedy čas ani prostor reagovat na řidiče, který se pokusí o nějaký nezvyklý kousek. „Raději vozidlům údržby udělejme dostatečný prostor, ostatně pracují pro nás,“ apeluje Roman Budský.
Udělejte bezpečné a rozumné rozhodnutí - pokud řídíte, tak bez kapky alkoholu
Alkohol je v ČR dlouhodobě příčinou vzniku 10 % fatálních dopravních nehod. Jeden panák destilátu zvyšuje riziko zavinění nehody 2x, dva panáky až 7x. Ovšem s hladinou alkoholu narůstá i závažnost následků nehody. Řidič s hladinou alkoholu přesahující 1,5 promile čelí 200x vyššímu riziku usmrcení. „Raději nepodléhejte pokušení řídit pod vlivem alkoholu ani v zemích, kde je to povoleno. V případě nehody se může jednat o přitěžující okolnost, byť by byla hladina alkoholu v krvi řidiče pod povoleným limitem,“ radí Budský.
Pozor na zbytkový alkohol. Pokud jste v průběhu předchozího večera vypili několik skleniček, ráno můžete být pořád pod vlivem alkoholu
Nejednu nehodu má na svědomí zbytkový alkohol. A nejeden řidič se musel kvůli rannímu zbytku alkoholu v krvi na čas rozloučit se svým řidičským průkazem. Ovšem i kocovina dovede pořádně potrápit. Následky nemírného pití mohou přetrvávat ještě dlouho po vystřízlivění.
Nikdy nepřijímejte nabídku ke svezení od řidiče, který je pod vlivem alkoholu
Vědomě usednout vedle podnapilého řidiče je nebezpečné a nezodpovědné. Často na jeho chybu doplácejí jiní. Přesto však zahraniční průzkum provedený mezi mladými lidmi prokázal, že více než polovina z nich přijme nabídku ke svezení od řidiče pod vlivem alkoholu. Toto nešťastné rozhodnutí může být posledním…
Řízení vozidla pod vlivem drog je nezákonné. Pozor též na některé nebezpečné léky
Marihuana zvyšuje riziko zavinění smrtelné nehody dvojnásobně, narkotika trojnásobně a sedativa pětinásobně. Jízda řidiče, který je pod vlivem alkoholu a současně drog, s sebou však nese 23x větší riziko vzniku fatální dopravní nehody.
Na pozoru by se měli mít i chodci
Tmavý prosinec vyžaduje, aby chodci pamatovali na svou viditelnost pro řidiče. Takže by měli do provozu vyrážet v pestře zbarveném oblečení s reflexními doplňky. Vždy, i ve městech. Nejen řidiči, ale i chodci musí pamatovat na kvalitní zimní obutí.
Kdy jindy by se k sobě měli lidé chovat slušně a vstřícně než o vánočních i novoročních svátcích? A platí to i pro silniční provoz, kde se hraje o zdraví i životy. Silnice by tak měly být alespoň v závěru roku nejen bezpečným, ale také lidsky příjemným a pohodovým prostředím.
Platforma VIZE 0, z. ú.
Pobřežní 665/21, Karlín, 186 00 Praha 8
IČ: 075 34 663
Ústav, neplátce DPH